lördag 30 mars 2013

utvisning av Sara - ett brott mot mänskligheten

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16513084.ab

I vanliga fall brukar aftonbladet  köra snyfthistorier om brottslingar  som utvisas. Här i artikeln har vi en ung kvinna med 2 barn, varav det ena är kvar i det tidigare hemlandet, som riskerar livet genom att bli utvisad. Kvar i vårt land finns hennes 3-åriga dotter. Kvinnan har ensam vårdnad vilket gör att pappan troligtvis är olämplig att  ta hand om dottern.  Ingen kan utvisa hennes dotter och så skall ej ske heller. Återigen efterlyser jag sunt förnuft. Att jag liksom de flesta andra  vill reglera invandringen  det vet alla, men samtidigt måste de som behöver skydd verkligen få det.  Kvinnan är från elfenbenskusten, en region där  medeltida seder regerar. Hennes  f.d. man mördades, men ingen kunde  bevisa det. Hon tror själv att det är hans familj som bragt honom om livet.  Nog är det skäl nog att låta henne stanna.  Humanitära skäl, hur definieras detta. Kvinnor är utsatta i många muslimska länder. Är det dessutom en kvinna som är kristen, ogift med barn utom äktenskapet.  Ja det är som att skriva under avrättningen direkt.
Man undrar också varför inte barnets pappa ställer upp. Det antyds i tidningen att han är en aktiv SVerigedemokrat. Inte för att det har någon betydelse i det här fallet. Det är knappast därför som kvinnan fått ensam vårdnad.  En svensk man borde veta bättre i jämlikhetens tidevarv och ställa upp för sitt barn. Pappa mot sin vilja kanske någon hävdar, ja men det var vä lfrivilligt han hamnade i sänghalmen med kvinnan eller?
Kvinnan har bott i SVerige i 6 år, är det inte skäl nog att stanna.  Hur länge skall utredningar ta?
Föräldrar till barn med svenskt medborgarskap bör rimligtvis även de  få svenskt medborgarskap.  Många lever med dubbelt medborgarskap, var är problemet.
Att skilja barnet från sin enda trygghet bör rimligtvis  vara ett brott mot FN:s barnkonvention. Så prinsessan Madeleine, Viktoria, Silvia och allt vad ni blåblodiga heter. Var blir ni av? Är ert arbete  och i media ömmande för utsatta barn ett spel för gallerierna.?
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

Våra anställda är utrotningshotade

Läste en debattartikel som en mjölkbonde skrivit. den är så bra skriven att jag återger den i sin helhet på bloggen. Det handlar om den svenska mjölkbonden.  Om vi svenska konsumenter  inte köper svensk mjölk och andra mjölkbaserade produkter,  ser vi snart inga kor på ängarna. Vi får granplanteringar eller andra skräpträd. Vi får livsmedel som innehåller antibiotika eller andra läkemedel. Sverige har världens hårdaste djurlagstiftning och  djuretiskt är vi  bland de främsta i världen.  Köp svenskt mjölk och svenskt kött. Svenskt  kött har varit förskonat från inblandning av hundkött, hästkött griskött fast det står oxkött.  Det är viktigare än någonsin att handla våra landsproducerade produkter. Bojkotta mjölken från lidl, grädden från coop som tillverkas i tyskland, eller från ica som transporteras  till Sverige från Schweiz. Den inhemska livsmedelsproduktionen är viktig, både för  befolkningen, försörjning, miljön, landsekonomin och inte minst  i det fall att det blir krig i länderna runt oss. HANDLA SVENSKT!!!!!!!!!!!!!!

imgFoto: Anders Sjöberg

Våra anställda är utrotningshotade

Debatt
Jag och min man Jacob driver ett företag med cirka 140 anställda, cirka 70 traineer samt cirka 80 uthyrda naturvårdare.

Våra anställda, varav alla är damer, är nog de mest effektiva i Sverige. Kanske kan facket ha lite att klaga på arbetstiderna. Damerna har en arbetstid på 20 timmar per dygn, vilket innebär fyra timmars dygnsvila. Under sitt arbetspass producerar var och en i snitt cirka 1,3 liter sportdryck per timme, helt fri från tillsatser. Det ger cirka 9 500 liter per år och anställd.
Detta gör de oftast utan klagomål, dock har de höga krav på oss samordnare. De kräver fri tillgång till buffébordet hela dygnet, fri tillgång till baren som skall innehålla högkvalitativ dryck och fri tillgång till spaavdelningen, där de får massage och umgås i glada väninnors lag.
De vill inte heller behöva få vänta för länge för att gå in i den fantastiska apparaten där de tömmer sin sportdryck för att sedan gå direkt till baren och sippa lite på drinken, passera buffébordet, stoppa i sig av delikatesserna för att sedan slå sig ned i en av de nybäddade sängarna. Det är där den riktiga sportdrycksproduktionen sätter i gång.
Vidare har de semester på cirka två månader per år. Då har de om möjligt ännu högre krav! Det skall då finnas riktigt mättande mat som fyller ut magen utan att för den delen lägga sig på deras välsvarvade kroppar, och det skall vara gott om plats eftersom de befinner sig i ett synnerligen välsignat tillstånd och bär på en ny generation sportdryckstillverkare.
När det sedan är dags för att nedkomma med den nya traineen, så vill damen i fråga ha ett eget VIP-rum, som skall vara ordentligt rengjort och välbäddat.
Våra damer har för övrigt hållit cirka 250 hektar mark ekologiskt öppna, sett till att den biologiska mångfalden bibehållits, och skapat många arbetstillfällen för dem som ser till att gemene man skall kunna köpa sportdrycken i butik. Dessutom skänkt ofantligt mycket kärlek.
Vid avslutad tjänstgöring så har en dam dessutom levererat i snitt 1,5 ny trainee som blir nya anställda. Det tar cirka två år för traineen att bli en fullärd sportdryckstillverkare. Damen har också levererat 1,5 naturvårdare som blir kött om cirka 1,5 år och själv ger hon cirka 250 kg kött när hon är klar. Förutsett att hon blivit väl omhändertagen under sin aktiva arbetsperiod.
Som samordnare har vi som uppgift:
• Att se till att högkvalitativt buffébord serveras dagligen, att baren är ren och fin, sängarna bäddade och BB-avdelningen lugn och fin.
• Att hålla ett öga på alla så att ingen hamnar utanför eller mår dåligt, psykiskt eller fysiskt. Att ordna upp konflikter, stödja dem med dåligt självförtroende och säga till på skarpen om någon överträder reglerna. • Att se till att ingen maskar och att alla levererar nya traineer cirka en gång per år.
• Att vara en bra samtalspartner. Vi måste i princip vara som vilken chef som helst till dessa superanställda.
Dessa sportdryckstillverkare är på väg att utrotas från Sverige. Det kan tyckas konstigt. Med sin arbetsvilja så passar de ju fantastiskt bra in i den så kallade arbetslinjen.
Med detta säger jag: Jag är mjölkbonde, vi är inte många kvar! Vi behövs. Vi är i särklass världsbäst på att producera klimatsmart mjölk! Vi håller Sverige levande!
Vi i Sverige är faktiskt bäst i världen på att ta hand om våra ”anställda”;). Vi har lägst antibiotikaanvändning i EU, betesdrift, stora tilltagna ytor, krav på förebyggande djurhälsoprogram och så vidare. Inget annat land rustar ned sin inhemska livsmedelsproduktion så som våra politiker gör. Det är dags för oss att agera, detta är inte okej!
Men vi behöver er konsumenter! Det är inte bara ett egointresse från min sida, detta är ett mycket allvarligt problem som kan få katastrofala konsekvenser.
Således: Köp svenskt! Och du har köpt en bit svenskt landskap, bidragit till bättre nationalekonomi och framförallt bidragit till bättre miljö!

Anette Gustawson mjölkbonde, Billinge

tisdag 26 mars 2013

Kebaben grymtar och bökar

http://hd.se/utrikes/2013/03/26/spar-av-gris-i-kebab/
Då grymtar kebaben i kapp med gnäggningarna.
Man undrar absolut vad som pågår. Vad skall man hitta härnäst. Spår av människa?
Det här är ett stort och allvarligt problem.  Oavsett om man är muslim eller inte så skall man kunna lita på att det man köpt för att äta innehåller vad det står också. Många äter inte griskött av olika skäl. en del religiösa, en del hygieniska, en del pga. att det innehåller urinsyra som förvärrar reumatisk värk.
Man skall kunna lita på att  innehållsdeklarationen stämmer. 
En av mina studiekamrater  som är muslim och troende sådan sade häromdagen att när han äter ute, väljer han antingen fisk, kyckling eller vegetariskt.   Aldrig något med kött.
Själv undviker jag förädlat kött om jag kan  alltså typ pressat kött. Detta eftersom jag helst vill undvika inälvor, inte av religiösa skäl, utan hygieniska. jag tycker helt enkelt det är äckligt att äta inälvor och organ. Undantag leverpastej.

 När det gäller gris och oxkött är det framförallt är det tillagningsmetoderna som skiljer åt. Att inte värma griskött tillräckligt kan vara förkastligt, medan oxkött skall serveras rosa, eller blodigt.
Läste en del kommentarer om moseboken och 2000 talet. Men det är inte det som det handlar om. Det är  större problem än religiösa skäl. Att sälja något  som inte är vad det sägs vara är bedrägeri. Vi kan ta ett exempel ur entreprenadbranschen. Offererat LK golvvärme, levererat ett mindre  lågprisföretags produkter. Inte för att det är något fel på det, men bedrägeriret är att man inte anger att det inte är LK.  Sådant kostar och det skall det göra också. 
Nu är mat och värmesystem inte samma sak, men  principen är det samma. Konsekvenserna blir att kunden vägrar b etala fakturan, finns ett ordspråk som stämmer in. Den som gapar efter mycket mister oftast hela .......  Men för att  återgå till den  inflammerade kötthärvan som jag är övertygad om kommer att svälla rejält.
 En sak är solklart. Scan och ugglarp m fl svenska slakterier coh företag som profilerat sig svenskt har förskonats från skandaler med hästkött, ehec salmonella. Det är i huvudsak utländskt kött. Så man får vad man betalar för.
Så svenska konsumenter. Låt oss  bojkotta utlänskt kött och köpa svenskt i fortsättningen.
Då får vi se kor på ängen,  dricka svensk mjölk och äta svensk gris i fortsättningen också. Kanske tom se en och annan traktor på åkrarna.  Nästa skandal, vad blir det.
Dioxin eller andra gifter i brödet nermalda försvunna hundar, eller människokött.  Absurbt, ja det är det, men i jakten på pengar kan många göra vad som helst.
Vid tangentbordet
KÅgerödsmurveln

Jennys brev

Då fortsätter vi gårdagens blogg. http://aktuellnu.blogspot.se/2013/03/teckomatorpsgarden-en-minerad-zon.html
Fick godkännande av Jenny Venhammar Kågeröd,   numera f.d.  ledamöt i kommunfullmäktige att publicera hennes avsägelsebrev på bloggen fullt ut.   Inget är ändrat men jag har däremot ersatt  omnämnda politikers  och tjänstemänens namn med  intialer.
Kommunen ämnar inte lägga ut det på sin hemsida,varvid det lämnades kopia till alla ledamöter igårkväll.

Oavsett vad man anser om magasinets bevarande eller rivning, så kan vi konstatera att  allt forcerades fram och man lyssnade inte på de alternativ som fanns. Man ignorerade att det fanns en köpare till byggnaden,  Jag håller med  Jenny och fler som vill bevara magasinet, att det var en oerhört vacker byggnad där det reste sig ståligt mot horisonten. Varför så bråttom.   Kvar är en parkering, för vem?
Mer angeläget vore att riva silosarna  på andra sidan men de står hånfullt kvar med sin graffitimålning och rostande plåt.   Det är fler som man velat tysta under årens lopp genom  diverse metoder.  Uttrycket maffia kommun myntades av Panelgustav,  och visst liknar det maffiametoder.
  Samma sak som man nu håller på med när det gäller Teckomatorpsgården, alla som protesterar är obekväma och de skall tystas till varje pris.
  Så mina kära läsare, här kommer Jennys brev i sin fulla  upplaga. Inget är redigerat eller ändrat av mig förutom ovan. Jag har fått brevet skickat till mig och endast kopierat samt enligt ovan.
Allra sist  följer utdrag ur skl angående inspelning av möten.
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln.
vi är många som kommer att sakna Jenny W i Svalövspolitiken.
Jag tror att fortsättning följer.....




Kågeröd 2013-03-11

AVSÄGELSE

Från Jenny A Wenhammar, MP.

Jag slutar därför att i sex och ett halvt år har jag försökt bidra till den här kommunen politiskt och blivit bemött till stor del med förakt, hån, härskartekniker, stängda möjligheter och ignorerande tystnad, vilket framförallt socialdemokraternas GB, KEK och BJstått för, men hejarklacken har hörts, och tystnaden från övriga har märkts. Det har funnits bra stunder också och jag har på något sätt kommit att ibland tycka om er alla. Men det är alltför bortslösad energi för mig att fortsätta försöka bidra i den här församlingen, som den här kommunens medborgare röstat fram.

Jag slutar för att ni lät riva den fantastiska gamla vackra välbevarade byggnaden Magasinet och samtidigt  krossa många enade människors vilja, tro och hopp. Ni och framförallt SVABO/SVALO presenterade lögner som argument, och flinar gott efteråt åt er egen självförträfflighet att kunna riva vad ni vill. Listan på allt fint Svakövs kommun rivit och sågat ned på sista tiden utan att lyssna på vad invånare vill, den listan låter ni bara fortsätta växa, samtidigt som ni förvånas över att folk inte vill flytta hit och se era fula hånleenden. Att en kommunfullmäktigeordförande dessutom anser sig kunna förbjuda att jag talar mer om denna historiska byggnad är anmärkningsvärt. Det är även anmärkningsvärt att SVABO/SVALO får förstöra både kultur och miljö och att det inte tillåts talas om, när nu nya rivningar är planerade.

Jag slutar för att jag upplevt ett och ett halvt år av så kallad medborgardialog i den tillfälliga kulturberedningen. Den beredningen som första ordföranden starkt markerade sitt missnöje med behandlingen av, genom att hellre avgå än sitta kvar. Den beredningen där andra ordföranden och alla övriga närvarande tyckte att jag begått en kriminell handling när jag tillsammans med en annan kulturarbetarefilmade ett offentligt medborgardialogmöte och la upp det på Facebook, och visade hur Magasinet genomgående lyftes som viktigt att bevara. Den beredning som bjöd in SVABO/SVALO att presentera halvsanningar och lögner om Magasinet för att sedan försöka lägga locket på, och som sedan bjöd in kommunens alla kulturarbetare för att lyssna på vad de önskade, och när det visade sig att de alla ville bevara Magasinet, så var det slut med lyssnandet. Regionmuseet och länsantikvarien ville kommunen heller inte lyssna på eftersom rivningslovet ansågs vara ett giltigt myndighetsbeslut, även om rivningsbeslutet togs mot gällande detaljplan.

Medborgardialogen om ett kulturcentra är ytterligare ett exempel på en nedtystning, där resultatet förtegs och försvann från dagordningen. Istället för att lyssna på de kulturintresserade och göra något åt kommunens bottenplaceringar när det gäller kulturinvesteringar i Skåne, så lades fantastiska och internationellt kända Poem Express för barn ned inom kommunen, och kommunanställda som jobbar för kommunkulturen trycktes ned av sin chef, t.o.m. med rena mobbningsmetoder. Kulturskolan som elever köar till och vars elever mottagit många priser, och som gjort mycket reklam för Svalöv, den skulle tvärtemot talet om att satsa på ungdomar och kultur förpassas från de fina lokaler som de önskar stanna i, till en osäker framtid i bristfälliga källarlokaler på Linåkerskolan. Detta beslut anses så oviktigt att det har fattats på tjänstenivå av tidigare nämnde chef, dvs LW, utan att vi politiker i kommunfullmäktige ens fått yttra oss. Kulturskolans Föräldraförening skickade sin vädjan om att stoppa detta beslut till Kommunstyrelsen, men någonstans på vägen stoppades det brevet från att nå ledamöterna där. Sådan maktfullkomlighet och meningslöshet med att vara politiker i den här kommunen gör att jag nu slutar.

Kulturberedningens medborgardialog visade med all tydlighet på att i Svalövs kommun behövs en kultursamordnare och att bibliotekspersonalen inte räcker till till det, men när kulturprogrammets sammanfattning skulle skrivas backade flera politiker, och efter ett års möten och hundratusen kronor som kunde använts mer effektivt, så väntar vi fortfarande på förändrade attityder till kultur istället för uttalanden som "Det är inget självändamål att ha höga kostnader inom kultur", sagt av KEK vid bokslutet för 2012, enbart gällande kultur och inga andra kostnader, med innebörden att kommunen gärna bör använda mer gratisarbetande kulturarbetare och få det att synas att vi faktiskt har mycket kultur i kommunen, utan att kommunen behöver betala för det. Jag slutar för att år efter år marginaliseras kulturen i kommunen, och om det blir bättre så beror det på att majoriteten ändrar sig och inte på någon oppositionspolitiker som mig. Jag slutar med politiken för att jag tycker det är överhuvudtaget omodernt att kalla folk för oppositionspolitiker och att använda gammaldagssätt att bygga upp motsättningar mellan grupper för att skapa konflikter med vi-och-dem-tänk.

I höstas hade vi ett fullmäktigemöte som varade i mindre än en timme, jag tror det var 40 minuter, och det kostade medborgarna över trettiotusen kronor. Medborgare får sedan sommaren 2012 inte längre yttra sig på dessa möten, och viktiga frågor avgörs i de nyskapade utskotten med väldigt få personer, så fullmäktigemötena handlar mer än någonsin om ämnen som redan är avgjorda och oföränderliga. GB och LH m.fl. har via sina positioner i presidiet i den så kallade demokratiberedningen obegripligt nog fått igenom att de ska slippa besvärande frågor från allmänheten när de sitter i presidiet i kommunfullmäktige. Istället för att förbättra den begränsning som förut fanns för allmänhetens frågestund att bara kunna ställa frågor om punkter på dagordningen, så lät ni ta bort allmänhetens frågestund helt och hållet, i demokratins namn. De flesta av Sveriges kommuner möjliggör för sina invånare att lämna in medborgarförslag, men även det har stoppats i Svalövs kommun, i demokratins namn.

Från samma presidiepersoner som ovan nämnts så har tal om att verka för ökat inflytande för kommunens ungdomar yttrats sedan flera år. Samtidigt som var och en kan lyssna på t.ex. den ljudfil från 2011 i vilken kommunfullmäktigeordföranden lämnar ett långt och lamt försvarstal för varför kommunen inte ska stödja inbjudningar till utbytesresor för ungdomar. Samma ljudfil som ansvariga politiker ville polisanmäla att Fredrik Jönsson gjorde en länkning till, från sin Facebooksida till kommunens hemsida där ljudfilen ligger. Detta samtidigt som Svalöv år 2011 kom på plats 288 av Sveriges 290 kommuner när det gäller ranking av  ungdomsvänligaste kommun att bo i. 2012 rankades Svalövs kommun som landets absolut ungdomsovänligaste kommun att bo i, och av försvarsskriften på kommunhemsidan att döma har ansvariga politiker inte förstått att det är förmågan att lyssna på ungdomars behov som saknas. Där skrivs att bl.a. har medborgardialog hållits med ungdomarna. Eftersom jag vet både vad som sades i de dialogerna och vad som sedan presenterades politiskt, så kan jag säga att det var inte ett lyssnande eller förtroendebyggande agerande som gavs eleverna och deras föräldrar. Det var stelt, uppstyrt, och som de flesta andra medborgardialoger redan förutbestämt vad resultatet skulle vara. När medborgarna säger något annat än det som önskas lyssnas på, så tystas det ned. Därför slutar jag.

Jag slutar även för att sedan jag började som politiker i kommunen har jag upplevt en ständig strävan att omorganisera och omstrukturera för att kunna begränsa insyn och yttranden från politiker från andra partier än de egna. När detta inte visat sig kunna tysta mig och andra, så har steg tagits från de allmänna härskarteknikerna, på framförallt kommunstyrelsemötena där olika regler gäller för olika personer, till att nu försöka hitta på fler egna lagar: Kommunstyrelseordföranden BJ hittar på att det är förbjudet att spela in möten som en själv deltar på och att hon därför kan ajournera och ogiltigförklara mötet, för att hon vägrar att spelas in, trots att lagen tillåter det. Kommunfullmäktigeordföranden bankar i klubban och hittar på att det är förbjudet att säga namnet på ansvariga tjänstepersoner, vilket inte stämmer enligt SKL’s jurist som meddelar att det så klart är ok och att dessa kan kallas in för att svara om så behövs, antingen under pågående möte eller under nästkommande möte. Han anser sig även kunna förbjuda att den historiska byggnaden Magasinet nämns, och stödjer liksom kommunens hemsida historierevisionism. På hemsidan står en mycket vinklad och halv sanning om Magasinet, och innan jag påtalade för Länsstyrelsen vilka osanningar som skrevs där om dem så var den ännu värre. Svalövs kommun skriver sina egna lagar och sin egen version av verkligheten. Mitt avsägelsebrev är en annan version av verkligheten, som hitintills helst tystats ned.

Jag slutar för att kommunen har placerat miljöfrågorna under kommunstyrelsen och därmed ska miljöfrågorna vara övergripande frågor som finns med i alla beslut, enligt de nationella och regionala miljömålen, men de finns inte med någonstans, och kommunens miljöpolitik är ett dåligt skämt, med en före detta kommunstyrelse ordförande som anser att ”klimatförändringar är hittepå”. De kommunala satsningarna på miljöfrågor är så gott som icke-existerande, och finns inte med som mål att driva i någon styrelse, nämnd eller beredning. Staten betalar flera hundra miljoner kronor för sanering av BT-Kemi området i Teckomatorp och samtidigt anlägger kommunen glatt en konstgräsplan i Teckomatorp med det mest miljö- och hälsofarliga materialet, på avrådan från Söderåsens Miljöförbund och den nationella Kemikalieinspektionen. I Svalöv är det nu lika fritt fram: Miljöaspekterna nämns inte med ett ljud, och får hanteras bäst SVABO/SVALO vill. Därför slutar jag.

Påtal om BT-Kemi, så tror jag att bara en av mina motioner genom mina år har fått gehör, vilket dock bara var på låtsas, eftersom whistel-blowern Monica Nilsson ( hon som avslöjade BT-kemiskandalen, Kågerödsmurvelns kommentar) , och övriga miljöprismottagare, fortfarande bara nämns ytterst, ytterst knapphändigt på kommunes hemsida, där de enligt motionen skulle presenteras och göra reklam för vad de gjort för miljön i vår kommun. Motioner från den så kallade oppositionen behandlas sällan rättvist, för majoriteten är istället måna om sin prestige och att inga andra partier ska få äran för förbättringar. Därför slutar jag.

Även andra med åsikter som borde tas tillvara motarbetas i stället för att välkomnas. Lärarförbundet är ett exempel. Under bygget av den nya skolan i Svalöv har deras kunskap ignorerats i det tidiga skede där den skulle gjort stor nytta vid framtagandet av byggplaner. Varje gång jag tagit upp detta så har jag av BJ eller LW fått tystnad eller osanningar till svar. Det är löjligt att det år 2013 finns styrande personer som är så rädda för avvikande åsikter, och en stor förlust att sådana åsikter ses som kritik istället för att ses som en potential till lärande och bättre resultat. Svalövs kommun skulle vara så mycket bättre om fler människor kände sig uppskattade istället för avvisade. Jag slutar för att människors kompetens inte tas tillvara.

I Svalövs kommun råder en rädsla för att tala om brister och en rädsla för att klargöra vem som är ansvariga för dessa. Och en rädsla för ärlighet och transparens. Samtidigt råder hyckleri, med otaliga möten där hånfulla skratt görs kring personer utan att nämna deras namn men som alla vet vem de är, t.ex. H F och G Po eller jag (som ni nu även kan roa er åt pga av det längsta avsägelsebrevet ni sett i era Svalövsliv). Det är mobbning av personer som inte passar in inom kommunpolitikens snäva ramar. Den kommunpolitiska församlingen är homogen snarare än heterogen. Därför slutar jag, för det finns ingen tillräcklig önskan att kommunen ska tillvarata mångfald, eller den fantastiskt vackra natur, kultur och miljö vi har. Ni kanske tror att det finns, och ni gör säkert ert bästa, men att sitta och bevaka era poster år efter år som ni gör, gör att ni tappar fräschhet, flexibilitet och kreativitet, med resultatet det blir en sorgligt tråkig tillställning, som de flesta absolut inte vill vara med i. Fråga själv varför inte fler engagerar sig politiskt. Fråga själv varför inte fler unga människor är med i fullmäktige. Eller fråga alla de som slutat, och t.o.m. flyttat från kommunen, för att de/vi är så trötta på jargongen i kommunpolitiken. Kanske kan det hjälpa lite att läsa det material som ”demokratiberedningen” skickat ut till alla politiker pga av uttalanden från ”unga” politiker som mig m.fl. I första stycket i diskussionsunderlaget ”Samtalstonen i politiken” står det att ”särskilt utsatta känner sig ofta kvinnliga och yngre fullmäktigeledamöter”.

Konstigt nog så är jag vad jag vet den yngsta ledamoten i kommunfullmäktige, trots att jag nu är över fyrtio år gammal. Flera ledamöter har suttit där sedan min födelse i början av sjuttiotalet. Det är osunt för kommunen. Jag gör det som de inte vågar göra - jag litar på att det finns någon annan efter mig som kan göra ett bättre jobb, så jag släpper taget och går vidare, fast det är många som suttit på sina stolar i flera årtionden och borde ha gått innan mig.

Jag avsäger mig härmed alla mina politiska uppdrag i Svalövs kommun.






Jenny A Wenhammar, Mp

 
här är också ett vidarbefordrat mail  närmast enligt nedan. 
Hej!
För kännedom.

Fortsättning (se bifogat avsägelsebrev). Angående öppenheten och transparensen i Svalövs kommun:
1.Min muntliga avsägelse från mina politiska uppdrag i Svalövs kommun, på kommunstyrelsemötet 2013-03-11,
föregicks av en punkt som inte fanns med på dagordningen, med en omröstning om ifall jag fick lov att spela in mötet,
eftersom ordföranden på förgående möte förklarat det olagligt att spela in.
Jag fick veta att enligt lagen skulle jag tvingas lämna salen och mötet skulle ajourneras om jag spelade in vad som sades.
Nu har jag tittat på vilka anvisningar från SKL som åsyftades och bifogar nedan en länk, där det bl.a. står följande:

Huvudregeln är att det inte finns något förbud för en ledamot att till stöd för minnet spela in sammanträdet där han/hon själv närvarar under inspelningen. Om det på grund av inspelningen skulle uppstå ordningsstörningar kan ordföranden med stöd av sin ordningsmakt be ledamoten att stänga av inspelningen. Om det i ett sådant läge blir diskussion bör ordföranden underställa frågan fullmäktige/nämnden för avgörande.

Vad som är ordningsstörning kan inte sägas generellt men det krävs antagligen mer än att en ledamot känner sig obekväm med själva inspelningen. Om apparaten i sig är störande kan vara tillräckligt.”

Jag har 2013-03-22 i telefon påtalat för kommunens administrative chef MAatt jag ifrågasätter lagligheten i att agera som kommunen gör med sitt argument att en omröstning kan hållas innan varje möte för att stoppa inspelning, vilket nu sker (se http://diarier.svalov.se/Diabaswebb/famdok.asp?DSN=0&P=197317). Administrative chefen sa även att på sidan som jag länkar till här under så står det också
“att man måste meddela om man spelar in”, men det står det ju inte. I så fall; var står det?http://www.skl.se/vi_arbetar_med/juridik/kommunalratt/spela_in_ett_sammantrade

2.
Mitt avsägelsebrev ämnar kommunen inte redovisa i protokoll eller i diarieföringen på hemsidan, vilket administrative chefen anger personuppgiftslagen som skäl för. Mitt avsägelsebrev ska enligt honom endast kunna läsas vid särskilt begärande om utdrag.

(De personer jag kritiserar och nämner vid namn i avsägelsebrevet sitter eller har suttit på ledande positioner i kommunen och deras maktutövande rör samhällsfrågor av betydelse för allmänheten. Det är skrivet ämnat att väcka debatt enligt yttrandefrihetsgrundlagen, och uppgifterna är sanna, med skälig grund. Endast en person nämns som inte är eller har varit en del av kommunledningen, och han är nationellt känd för sin kritiska inställning till kommunen och får i brevet mitt stöd.)

Samtidigt som mitt avsägelsebrev säges inte få synas via kommunens hemsida, så har kommunen med anledning av min avsägelse tillgängliggjort ett brev från en privatperson inklusive dennes privata mail-adress på kommunens hemsida:
http://diarier.svalov.se/Diabaswebb/famdok.asp?DSN=0&P=195889.
I svaret på detta brev skriver kommunfullmäktigeordföranden sin version av sanningen om mig, samt följande stycke som han även själv strukit under:
“Alla beslutsunderlag som ledamöterna i fullmäktige har att ta ställning till och inte omfattas av är offentliga. På kommunens hemsida finns tillgång till alla inkomna handlingar, tjänsteskrivelser, protokoll mm. Allt material sedan 2009 finns lätt tillgängligt för alla. (...). Även handlingar som inte direkt kommer att utgöra beslutsunderlag i ett ärende diarieförs och blir offentliga. Det innebär att såväl ditt mejl till BJ  och mig samt mitt svar till dig blir offentligt och kommer att kunna läsas av alla som så önskar.”
Jag anser att Svalövs kommunlednings tolkning av Sveriges lagar är bristfällig.
Jag ifrågasätter rimligheten i att sträva efter att tysta den politiska oppositionen.
Jag motsätter mig att att kommunledningen döljer kritiska röster och enbart vill presentera en utvald bild av vad som sker i politiken.
Jag anser att när kritik inte får synas så försämras medborgarnas demokratiska rättigheter gällande insyn.
Mvh,
Jenny A Wenhammar, Mp Svalöv
mina uppdrag upphör på fullmäktige kommande måndagkväll.



Får en ledamot för eget bruk spela in ett sammanträde

En fråga som kommit flera gånger på senare tid till avdelningen för juridik gäller ledamöter som vill göra egna inspelningar på sammanträde med nämnden eller fullmäktige. En följdfråga är också på vilket sätt en sådan inspelning får användas. Följande kan sägas gälla.
Huvudregeln är att det inte finns något förbud för en ledamot att till stöd för minnet spela in sammanträdet där han/hon själv närvarar under inspelningen. Om det på grund av inspelningen skulle uppstå ordningsstörningar kan ordföranden med stöd av sin ordningsmakt be ledamoten att stänga av inspelningen. Om det i ett sådant läge blir diskussion bör ordföranden underställa frågan fullmäktige/nämnden för avgörande.
Vad som är ordningsstörning kan inte sägas generellt men det krävs antagligen mer än att en ledamot känner sig obekväm med själva inspelningen. Om apparaten i sig är störande kan vara tillräckligt.
I rättsfallet RÅ 1963 i 174 fastställde Regeringsrätten ett kommunfullmäktigebeslut om att vägra en ledamot att spela in fullmäktigesammanträdet.
I ett senare rättsfall 1977 ref 76 kom Regeringsrätten till motsatt slutsats avseende en ledamots inspelning på fullmäktigesammanträde med batteridriven kassettbandspelare. Regeringsrätten upphävde i det målet kommunfullmäktiges beslut att vägra bandupptagning. Ledamoten bör alltid begära att få göra en inspelning.
När det gäller hur det inspelade materialet får användas gäller följande.
Inspelningen är inte en del av protokollet eller myndighetens handlingar utan ledamotens eget material. Ledamoten ansvarar för databäraren. Om han/hon efter sammanträdet spelar upp materialet för andra än ledamöterna/ersättarna och om det innehåller sekretessbelagda uppgifter kan ledamoten ha gjort sig skyldig till tystnadspliktsbrott enligt 20 kap. 3 § brottsbalken.
I allmänhet sker ingen del av förhandlingen i fullmäktige inom stängda dörrar men det kan undantagsvis bli aktuellt på grund av föredragning av sekretessbelagt material. I nämndernas verksamhet förekommer, i större eller mindre omfattning beroende på verksamhet, hantering av sekretessbelagda uppgifter. När en nämnd handlägger frågor i vilka förekommer sekretessbelagd information sker det alltid inom stängda dörrar.
När det gäller inspelningar av nämndsammanträden på vilka handlagts ärenden som innehåller sekretessbelagda uppgifter bör ordföranden vara särskilt uppmärksam och erinra om tystnadspliktens betydelse. Om en ledamot gjort en inspelning på ett sådant sammanträde, och lämnat vidare sekretessbelagda uppgifter, av slarv eller uppsåtligen, så bedömer vi att ordföranden kan kräva att inspelningar ej vidare får ske vid handläggning av sådana ärenden. Myndigheten har ett intresse av att så långt som möjligt hindra att sekretessbelagda uppgifter sprids till obehöriga.
Om ledamoten spelar in sammanträdet på en digital databärare, t.ex. diktafon på en mobiltelefon eller en hårddisk, så blir, om materialet innehåller personuppgifter, personuppgiftslagen (PuL) tillämplig. Om materialet används enbart för privat bruk, dvs. "behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur", så medför PuL inga hinder för behandlingen. Om uppgifterna däremot ska användas/avlyssnas inom partigruppen, fullmäktigegruppen eller läggas ut på Internet eller på annat sätt användas för något annat än rent privata syften så kan PuL innebära hinder för sådan hantering.
När det gäller behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som det oftast är fråga om med digitala ljudupptagningar, gäller den restriktionen att behandlingen inte får innebära en kränkning av den registrerades personliga integritet enligt 5 a § PuL. Omständigheter som kan medföra att kränkning uppkommer kan vara bl.a. om materialet innehåller känsliga personuppgifter enligt 13 § PuL eller personuppgifter om begångna brott eller administrativa frihetsberövanden gällande enskilda individer, 21 § PuL.
Frågan om huruvida kränkning uppstår eller inte i det enskilda fallet beror på en sammanvägd bedömning av personuppgifternas art, i vilket sammanhang uppgifterna förekommer, för vilket syfte de behandlas, vilken spridning uppgifterna fått eller kan befaras att få, samt vad behandlingen kan leda till.
Om materialet spelas in på en analog bandspelare (rullband, kassett) gäller inte PuL.
 

måndag 25 mars 2013

TEckomatorpsgården en minerad zon.

Köpet av Teckomatorpsgården togs upp idag igen på KF i Svalöv.  De flesta i kommunen har ävl inte kunnat undvika det vansinnet i denna härva. Svalövs kommun vill betala mer än dubbla marknadsvärdet. Varje gång detta tas upp till debatt, får trehörningen något beskt i blick.  som vanligt tog man upp ESS och maxlab. Anläggningar som skall byggas i Lund och som sägs revolutionera TEckomatorp och göra att  det kommer att vallfärda nyinflyttade till TEckomatorp.
1400 tomter vill man i  en nybyggnadsplan i Teckomatorp.  Men ursäkta, det innebär att Teckomatorp skall växa med 2400 invånare på 7 år.  REjäl befolkningsökning det, betydligt större än de 20-40 som överskottet brukar ligga på varje år, när det inte flyttar ut fler än det flyttar in.

Lennart Pettersson och övriga i centern ställde sig frågande till varför befintliga områden inte ens togs upp i planen.  Herr Pettersson är väl insatt i miljölagstiftningen och  enligt miljöbalken KAN det vara ett brott om man exploaterar värdefull jordbruksmark, om det finns annan mark att tillgå.
Och det finns det. Det togs också upp hur man kunde bygga  DSL-anläggningen i Landskrona på jordbruksmark. Jo för ingen överklagade enligt miljöbalken.
 Något sådant får inte hända i kommunen. Att ingen överklagar. Så helt solklart är vi många som har toner i skrivaren och bläck i pennan som kan författa en skrivelse om det behövs.
Centern blev också beskyllda för att vara bakåtsträvare, samtdigit stod det klart och tydligt att man skall satsa på de orter som har tågstationer. Ja och så Svalöv naturligtvis, för det ligger ju "bara 5 minuters bussresa från en tågstation.
Svalövs kommun är nog enda kommunen som bönar och ber att få betala mer för mark än vad marknadsvärdet  säger.  Markägaren begär säger man. Men det finns en marknadsvärdering och den är 1/3 av  det pris som markägaren begär. Så  om jag vill sälja mitt hus, jag vill ha 2 miljoner, men banken värderar det till 900, var är logiken?
Helt solklart är köpet av TEckomatorpsgården superkänslig punkt. Men  när det väl blir dags så skall detaljplanen överklagas enligt miljöplanen, det skall bli ett sant nöje. Skall själv skriva ett överklagande för säkerhets skull. Civil olydnad, ja gärna det, men den gemensamma plånboken kan inte sprättas iväg hur som helst. Det måste vi sätta P för liksom  makthavarnas mygel
Vill också meddela att  man lyckats få bort Jenny Wenhammar som ideligen setts som en nagel i ögat med sitt ifrågasättande.  Jennys  avgång var storstilad, med ett 8 sidor långt brev om maktmissbruk och indirekt korruption ( mitt ordval)    Det stora  förnekelse och protestartilleriet trummade igång på direkten från trehörningens sida.    Får jag tillstånd av Jenny W att publicera brevet skall jag göra det med nöje.
Det är rejäla anklagelser hon framför i princip korruption och   att man ljugit för andra myndigheter. JAg tänker inte  varken förneka eller bekräfta att det stämmer, Man har också gjort allt för att tysta henne enligt brevet.  Med detta vill jag poängtera att jag återger  uppgifterna, det är alltså inte jag som påstår det. Fakta eller inte, döm själv. Men  trehörningen  drar en suck av lättnad  det är min övertygelse. Men men, ingen behöver vara där, på plats för att kunna ifrågasätta. Det skrivna ordet kan ingen tysta, möjligtvis i gammelmedia, men inte i övrigt. Så jag tror att vi får se mer av Jenny framöver och då som oberoende kritisk granskare.
Obekväm?
Välkommen i klubben.


Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

lördag 23 mars 2013

LO-s inlägg angående arbetslöshetesförsäkringen vettigt.

Jag har inte mycket förtroende för LO och facken egentligen  Uppväxt i en rödmärkt familj där högerspöket med Gösta Boman i fören  överskuggade allt sunt förnuft.  Men
http://www.dagensarena.se/opinion/lo-moderaterna-overger-arbetslinjen-i-arbetsloshetsforsakringen/
är något av det vettigaste som jag läst på länge angående arbetslöshetsförsäkringen.
Dock tycker jag att kollektivavtalen och minimilöner, arbetstidsregler etc är viktiga. Me nlöneförhandlar brukar jag göra själv. Ja det beror naturligtvis vad jag jobbar med. 
  Självklart skall det ställas krav på arbetslösa att söka jobb. Men  det måste samtidigt gå att överleva om man blir arbetslös.  De flesta idag som blir arbetslösa blir det ofrivilligt och det är knappast någon som jublar om man blir arbetslös.
Faktum är att med arbetslöhetsersättning och 1 vuxen 1 barn så hamnar man redan där under existensminimum med en marknadsanpassad hyra för 3 rok.
Med 3 personer i hushållet  blir familjen berättigade för försörjningsstöd.
Då uppstår problemet att har man hus, bil etc för att man tidigare jobbat, och efter arbetslösheten förlorar 50-60% av  lönen pg.a  det låga taket i akassan, så får man börja sälja av sina tillgångar.
Men hallå där, jag skulle inte sluta leva, blev ju bara arbetslös. För de flesta förvärvsarbetande OCH arbetslösa är bilen en förutsättning för att kunna arbeta.  De dåliga ersättningarna och fyrkantiga kommunala reglerna för försörjningsstödet, eller regler som de påstår skall gälla, permanentas arbetslösheten OCH bidragsberoendet.
Men allt detta som REinfeldt har rivit ner under sina år i regeringsställning har ett enda syfte. Att skapa en fjärde och femte samhällsklass som tvingas ta underbetalda jobb. Det  innebär också att man samtidigt dränerar effekten av kollektivavtal och regler om minimilöner.
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/prisvaerd-hemtjaenst-staevjar-ungdomsarbetsloeshet-848252
Så har vi länken ovan. Ungdomsjobb, ungdomar som är timanställda och själv får ragga upp sina arbeten.
 100 kr i timmen får grannen betala, företaget betalar sociala avgifter. Ja men då är väl allt frid och fröjd.  Det kan man kanske tycka men då  är vi inne på företag som skor sig på rotavdrag, inte ger anställningstrygghet och ett arbete som inte heller ger någon möjlighet att stämpa upp, efftersom det är bemanningsföretag.
 11% i sociala avgifter, ger nästan lika stor förtjänst till företaget som ungdomen får i lön och tittar man på minimilöner, semesterlöner etc, så är vi redan där under minimilönen, kollektivavtal etc.
Rot och Rut utnyttjas redan idag felaktigt och från att ha varit något som gjorde svarta jobb vita, börjar det urarta. Materialkostnader blir arbetskostnader, företag som inte utfört arbete söker rotavdrag på personnummer de kommit över.
Det är då upp till den rotavdragsberättigade att  "hålla koll"  Vad händer om vederbörande missar meddelandet från skattemyndigheten. Jo företagetr som sökt får ut pengarna och rotavdraget är utnyttjat.  Som vanligt är det fel, brott lönar sig, mot den lilla människan.
Bäst vore om HELA fakturan togs med för  rotavdrag,  och  fick göras rotavdrag på.
Effekten av ROT inom byggsektorn börjar   mattas av nu,  marknaden är mättad av arbeten och eftersom bankerna inte lånar ut mer pengar utan stramat åt, kan ingen investera TROTS rotavdrag. Så nu är det lågkonjuktur i byggbranschen igen MED rotavdrag. Stimulansen gör ingen verkan.

Allt det här med ersättning/ arbetslöshet och arbetsskygghet, vilket många påstår att arbetslösa lider  av   kan man diskutera i evigheter.
Men grunden till problemen nämns inte.  Fler skall dela på jobbkakan som blir allt mindre  pga. att jobben flyttar. Det är för billigt att flytta en tillverkning och  låta jobben försvinna.  Det blir inga ekonomiska konsekvenser för  företagen som flyttar sin tillverkning till china.  Hr hade effekten blivit om man låtit dem betala de svenska arbetarnas löner i 5 år framöver....  Ta tex färdtjänstens  kundcenter. Där är ett praktexempel Låt dem betala för allt strul och för den arbetslöshet de skapat här i Sverige när de flyttade till Senegal.  Blir det lönsamt då att utsätta  de svaga i samhället för  fara och lidande, vilket har skett  vid många tillfällen då  det inte är möjligt att ha någon lokalkännedom  om en liten skånsk ort  vid placering på andra sidan jordklotet. Det är inte heller möjligt att enkelt förstå dialekter. Det har redan inträffat dödsfall där svårt sjuka lämnats  i snön och sedan blivit sjuka till följd av nedkylning. Samtidigt kan man inte bara betalasta kundcentrat, för var tog chaufförens sunda förnuft vägen. Man lämnar inte svårt sjuka människor åt sitt öde.  Då skall man städa totaletter eller något annat, inte ha  med folk att göra.  Man tar sitt ansvar och reder upp situationen.  Hur  svårt är det att ringa till sjukhuset och få rätt nummer adress etc.   Visst väntar fler resande, men, det finns fler bilar att tillgå.  Sund förnuft och vilja att lösa en situation så kommer man långt även så länge vansinnet med kundcenter i Senegal fortgår.
Sunt förnuft och logiskt tänkande och en portion medmänsklighet, ja det kommer man långt med i alla situationer.
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln.

söndag 17 mars 2013

Ett steg närmare till fjärde och femteklasssamhället.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare_8003904.svd
http://gd.se/nyheter/inrikes/1.5688387-m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare
http://www.expressen.se/nyheter/moderaterna-vill-oka-krav-pa-bidragstagare/
http://www.vk.se/821573/m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare-3
http://hd.se/inrikes/2013/03/17/m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare/
http://www.skanskan.se/article/20130317/TTINRIKES/303179985/-/m-vill-oumlka-krav-paring-bidragstagare
http://www.dn.se/nyheter/politik/m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6781524
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/andra-kraven-pa-bidragstagare/
http://www.sydsvenskan.se/sverige/bidragstagare-kan-slas-ut-av-tuffa-krav/
http://www.nsk.se/article/20130317/TTINRIKES/303179985/-/m-vill-oumlka-krav-paring-bidragstagare

Nu visar återigen Reinfeldt och gänget vad de´går för. Men också att de är ovetandes om hur det funkar.
Kommunerna skall kunna ställa krav på socialbidragstagare  (eg försörjningsstöd)   att söka arbete.
Tillåt mig småle. Redan idag har kommunerna kravet att  bidragstagaren skall söka 1 jobb per dag.
Varje månad måste en lista med arbeten som sökts bifogas. Om de sedan kollas upp av soc, det är en annan sak.
Man föreslår också ett "bemanningsföretag" statligt sådant med FAS 3.
 Vad blir då lönen, fas 3 ersättning?
Det man borde göra är att ta bort deltidsreglen 75 dagar. Många hindras idag att söka jobb, om de inte fuskar med  arbetad tid, vissa uppmanas tom av arbetsförmedlingen att göra det.   Att reglen har tillkommit pga. det fusk som förekom främst bland småbarnsföräldrar för att kunna jobba deltid  men ändå få ekonomin att gå ihopa är en annan sak.  Fusk drabbar alla, så är det bara även de oskyldiga.
Det kommunerna borde göra för att få ut socialbidragstagare i arbete är att låta dem behålla delar av inkomsten utöver norm. Som en morot. För den som hamnat i bidragsberoende  har inget att tjäna på att ta en timanställnig, eller kortare anställning.
Tvärtom. Utgifterna för att jobba  räknas inte med, så till syvene och sist går vederbörande back.

Myterna om socialbidrag är många. Tex fick jag igår höra om en familj där  de bara har mannens akassa att leva på. kvinnan i huset är nollad i sjukpenning och är handikappad.  De har eget hus och  det hade sagt till dem att de inte kunde bo i hus om de fick försörjningssstöd. I min tidigare blogg
http://aktuellnu.blogspot.se/2013/03/kollade-pa-socialstyrelsens-hemsida.html la jag in regler för socialarbetare, alltså de som handhar  bidragssökarna. Det är också mycket rykten och förutfattade meningar.
Tex man måste sälja allt av värme, tv dator etc. - Nej det stämmer inte. Såna prylar är inget värt idag.
Men givetvis har man en bil fö r100-150000 så får man kanske avyttra den.
De hade också fått höra att de inte fick ha djur, de skulle säljas.   Det stämmer inte heller, tack och lov. Det har däremot förekommit att kommunerna ställt  krav på djurfritt i de fall det handlat om  andrahandskontrakt. Påstående rykten, sanning och skrönor eller bara åsikter.  Men vad som gäller står på socialstyrelsens hemsida.
Det är åtskilliga regler som kommunerna bryter mot.
 Det skall i möjligaste mån undvikas försäljning av bostad.
För att en egen bostad skall säljas måste det bli överskott att leva för.  Med tanke på dagens villapriser är det ytterst få som inte ägt sina hus i mer än 10 år som går med vinst.
Det är också möjligt att ha bil, om det finns skäl till det.  Barnens extrajobbspengar skall inte heller räknas in i "normen". Upp till 40000 kr per år får barnen tjäna.
Kommunerna har alltså  tvingat folk att sälja sina bilar och därmed möjligheterna attt ta sig till ett arbete helt emot reglerna.
Alla skall jobba och bidraga till sin försörjning, så är det. Men  tryggheten måste finnas.
Ingen skall behöva gå från hus och hem för att man blir arbetslös.
 Kvinnan jag pratade med var helt förtvivlad. Mannen hade blivt arbetslös och de klarade sig än så länge  tack vare  att de fyllt frysen tidigare. Men  det skall inte vara förutsättningen.

Vidare skall det bli strängare regler för socialbidragstagare att tvingas deltaga i aktiviteter.
Ja men det är självklart, däremot skall de inte tvingas få "praktik" dvs jobba gratis åt kommuner eller andra.
Kanske borde man också titta mer på möjligheterna till utbildning. Idag är det ofta att arbetsförmedlingen nekar  långtidsarbetslösa utbildning. Kommunerna protesterar för att det är "för lång tid". Men är 1 år en lång tid, mot ett bidragsberoende som kanske sträcker sig  mot i värsta fall 10-15 år, för de enkla jobben finns inte längre.  Tom för ett städjobb krävs det utbildning idag.

Ja godtyckligheten är  långt gången.
Tex har jag en bekant som har lång resväg med tåg. I april ersätts tågen med buss och arbetsdagen för  mannen i familjen blir 14-16 timmar inkl. resor.  Familen är inte svensk och frun i familjen har ingen utbildning men har börjat utbildning inom vården. Hennes svenskkunskaper är sämre än mannens, men framförallt kan hon ingen engelska. Familjen har 2 barn, varav den ena dottern behöver mycket hjälp då hon har dyslexi.
Han sökte körersättning eftersom han tjänar mer än de 2 timmar som är reglerna för  körersättning.
Att barnen inte skall bli lidande för att mamman inte kan språket är självklart.
Kvinnan i familjen kommer också att tvingas hoppa av sin vårdutbildning pga problem med hämtning/lämnning av barn. 
Med bilresor retur blir arbetsdagen 10,5 timmar, Det är långt det också men  ändå mer acceptabelt. 
Men arbetsförmedlingen nekade  honom ersättning, så i april får antingen han hoppa av sin utbildning, en utbildning som garanterar honom jobb. eller så får frun göra det.
Frun är redan utsatt genom att hon inte  är svensk, har dålig utbildning dessförinnan och inte kan engelska och har sämre språkkunskaper än sin man. Barnen blir lidande, vilket i framtiden kan ge högre kostnader då dessa barn redan från början  har dåliga förutsättningar, trots mycket månande föräldrar som gör allt för sina barn.
För mig är detta ett solklart fall av diskriminering. FAmiljen har bott i Sverige i 12 år, barnen är alltså födda här.

Reinfeldt och gänget gör allt för att få fler samhällsklasser.  Det är 1,5 år kvar till valet, tyvärr kan de hinna ställa till mycket oreda på 1,5 år. Inte för att sossarnas flumsamhälle blir bättre, men av två onda ting föredrar jag trots allt ett finmaskigare trygghetsnät. Detta efter att ha träffat åtskilliga som drabbas av den Reinfeldska onskan.
Arbeit machts frei.  Ja den som inte producerar något förtjänar inte att leva.
Även inom läkemedelsförsäkringen har detta börjat genomsyra. Mediciner som förlänger livet och ger tbättre livskvalitet för  svårt cancersjuka  ingår inte i försäkringen. Den som har pengar kan köpa sig tid resten  går en snabbare död till mötes. Motiveringen var att  bla medicin mot obehandlingsbar prostatacancer  inte skulle subventioneras då det oftast var män i +70 årsåldern som  inte skulle producera något framöver.  Jag ser tydliga brunrockstecken. Tyvärr försvinner detta i övrigt nyhetsflöde.  Medicinen kostar 30000 kr i månaden. Den förlänger livet med 4 månader.  4 månader kan tyckas är liten tid, men för nära och kära som är smärtsamt medvetna  om att  de snart mister en kär anhörig/vän är varje minut, varje dag , varje vecka guld värd.  Antingen skall man inte ta fram dessa mediciner eller ge de som behöver tillgång till det. Det skall inte vara plånboken som avgör  vem  kan köpa sig lite tid. Ett sätt är att göra det inkomstprövat, den som inga pengar har skall få det subventionerat.  De som har pengar  kan få betala, då räcker potten till fler och krasst sett har de ingen användning för pengarna  i graven.  Barnen protesterar kanske, men det kan man bjuda på....
Det blev en blogg om vitt skilda ämnen, men allt har den gemensamma nämnaren att det man fikar efter är en eller två samhällsklasser till, låglönejobb som har löner under kollektivavtalen.
Arbeit machts frei - Nej tack. Den tiden är förbi.

Slutligen fick jag i samband med att jag länkade till bloggen på facebook, en del kommentarer om att "hur skall kommunerna få en muslim till att jobba".  Jag brukar inte lägga ut kommentarer från facebookdiskussioner, men personen ifråga har en  ruggig inställning  Jag får  brunfärgade 30talskårar längs med ryggraden.
Här följer konversationen:

kommentatorn
Hur skulle det gå om kommunen ställde KRAV på en muslim att skaffa jobb hahaa,jo dom skulle bli mordhotade...
·
  • Kågerödsmurveln Det där är bara fördomar. Jag känner många muslimer som jobbar, en del har både 2 och 3 jobb. Men visst de bor heller inte på rosengård hökarängen etc utan i hus och bostadsrätter. Men du kan inte dra alla över en kam. Klart det skall ställas krav, fast dvs man skall använda sig av de krav som finns idag. Men all form av "praktik" alltså gratis arbetskraft är förklastligt.
     
  • kommentatorn Nä Eva jag drar inte alla över en kam,men en muslim kan man ALDRIG lita på hur länge man/du än känt han/hon,såg ett program på tv där en Svensk och en muslim varit KOMPISAR och jobbarkompisar i över 20 år umgicks även massor privat (bägges fam) Men muslimen sa i slutet av programet att som sann troende och i det kommande heliga-kriget skulle jag utan att tveka skära halsen av min Svenska vän...

     
    Kågerödsmurveln Du drar alla över en kam. Jag känner många muslimer som är som du och jag, jobbar, har barn, de pratar svenska hemma. En del firar ramadan, en del firar både ramadan och jul. De har julbord med skinka, men då kalkonskinka. De flesta jag känner dricker alkohol. Det är en som inte gör det. Däremot äter de oftast inte fläskkött, men det beror på att de inte tåler det, inte så mycket vad som står i koranen. Men givetvis beror det också på var de kommer ifrån i världen. En Muslim från Bosnien har inte samma kultur som en muslim från saudiarabien. Lika lite som en kristen från grekland, inte har samma kultur och bakgrund som en kristen från ryssland eller sverige. Jag tycker den här "jakten" på muslimer som vissa sysslar med och smutskastningen är ruggig den påminner om brunrockarnas förföljelse av judarna på 30talet.
    Därefter upphörde konversatonen.  Jag har ovan ersatt mitt namn med Kågerödsmurveln och  den som fällde kommentaren för kommentatorn.
     
     

    Vid tangentbordet
    Kågerödsmurveln.

    lördag 16 mars 2013

    SD två år före Centern

    För 2 år sedan lämnade SD svalöv in en motion om läsplattor till alla KF-ledamöter. Detta sa man nej till. En av nejsägarna var just Lennart Pettersson. Som idag slår sig för bröstet och  hävdar att det skall vara läsplattor.
     http://www.skanskan.se/article/20130313/SVALOVLANDSKRONA/130319874/1398/-/vill-ge-alla-politiker-lasplattor
    Kan det vara så att man sa nej bara för att motionen kom från SD.
    Denna prestigefråga har alltså kostat ett antal träd i form av ungefär 1  paket papper varje månad till varje ledamot.
    Går prestige före sunt förnuft även hos Centern, som det gör hos  M och S i frågan om motionen från C angående utökat skydd för utsatta kvinnor.

    vid tangentbordet
    Kågerödsmurveln

    torsdag 14 mars 2013

    obevakade järnvägsövergångar skördar sina offer.

    http://hd.se/landskrona/2013/03/14/larm-om-krock-mellan-tag-och/
    Så har det hänt igen. olycka på den s.k. söderåsbanan. givetvis vid en av de obevakade övergångar. Banverket förstår inte hur det kan hända.....
    Men det hade gått alldeles utmärkt att fråga oss som bor i Kågeröd med omnejd och passerar övergången antingen dagligen eller med jämna mellanrum.
    Det är dålig sikt där, man får köra långt fram innan man ser om kusten är klar.
    för 2,5 år sedan hände en annan olycka mellan bil coh tåg, den gången med dödlig utgång. En 40årig tvåbarnspappa miste livet i olyckan.
    Dagen efter hade man huggt ner allt gräs som växer längs med banvallen samt klippt häckarna. Samma sak är nämligen där, dålig sikt. Man får köra fram  till spåret för att se.
    Ljussignalerna, ja det är ofta de inte fungerat.
    Denna gången  var det ingen som strök med i olyckan. En tillfällighet, nmågra cm till och utgången hade blivit annan.
    De obevakade övergångarna måste bort, nu.
    Det finns också en obevakad gångpassage likt den i Billeberga borta vid gamla stationen i Kågeröd. Där passerar många dagligen då det är en rejäl om väg att  gå bort över järnvägen.
    Gångtunnel är självklart här och det bör  prioriteras innan någon  förmodligen Kågerödsbo blir offer för olycka.
    För 1 år sedan var det en incident, där en senil gammal man  var cm från att bli nermejad av godståg.
    Tågen kör inte heller sakta genom byn.
    Söderåsbanan bör ses över snarast istället för att vänta på väg 109 som aldrig byggs eller Pågatågen som aldrig kommer.
    Vad är ett människoliv värt?
    En gångtunnel, några bommar?
    Vid tangentbordet
    Kågerödsmurveln

    måndag 11 mars 2013

    Reglerna som kommunerna bryter mot.

    Kollade på socialstyrelsens hemsida över  regler för socialtjänsten och  där finns en del som kommunerna  generellt bryter mot.

    Texten är återgiven i sin helhet.
    Jag har strykit under de  delar som  socialsekreterarna generellt bryter mot i sina bedömningar. Bla har vi inkomster 3 månader tillbaka i tiden. Socialstyrelsen rekommenderar 1 månad, såvida det inte utbetalats avsevärt högre belopp i form av avgångsvederlag. Vi hade fallet med kvinnan som  levde på 11000 kr i månaden inkl. hyra och där soc räknade in pengar som hon ansökt ur fonder för att göra något med barnen.
    Läs igenom texten och ni som är berättigade till  försörjningsstöd - SÖK.- Det är ingen skam att inte klara sig på sin lön/ersättning/sjukkassa/pension.
    För övrigt har vi också fördyrade kostnader för kost i samband med sjukdom. Där blev bla. min mamma nekad förhöjd matkostnad pga. sin sjukdom, hon fick klara sig på sin norm.
     Ni som får avslag - överklaga.
    Vid tangentbordet
    Kågerödsmurveln.


    Detta är den senaste internetversionen av författningen. Här presenteras föreskrifter och allmänna råd i konsoliderad form, det vill säga med alla gällande bestämmelser och rekommendationer från grundförfattningen och ändringsförfattningen. Ändringar visas genom att ändringsförfattningens nummer anges.
    Observera att det är den tryckta utgåvan av författningen som gäller.
    I dessa allmänna råd ges rekommendationer till stöd för bedömningen i vissa fall av den enskildes rätt till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen (2001:453).
    ( ändrad genom SOSFS 2009:23)

    FÖRSÖRJNINGSSTÖD – RIKSNORMEN ENLIGT
    4 KAP. 3 § FÖRSTA STYCKET 1 SOCIALTJÄNSTLAGEN OCH 2 KAP. 1 § SOCIALTJÄNSTFÖRORDNINGEN (2001:937)

    Medlemmar i hushållet

    Som medlemmar i hushållet bör räknas
    • makar,
    • registrerade partner enligt lagen (1994:1117) om registrerat partnerskap,
    • sambor enligt lagen (1987:232) om sambors gemensamma hem,
    • sambor enligt lagen (1987:813) om homosexuella sambor, och
    • barn och ungdomar t.o.m. 20 år som föräldrarna är underhållsskyldiga för.
    Barn och ungdomar bör räknas som medlemmar i hushållet, både där de stadigvarande bor och där de vistas under umgängestid. Socialnämnden bör beräkna kostnaderna efter det antal dagar barnet eller ungdomen vistas hos respektive förälder.

    Särskilda skäl att beräkna kostnader till en högre nivå

    Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en högre nivå bl.a.
    • om den enskilde av medicinska skäl har behov av dyrare kost,
    • om den enskilde betalar avgift för skolmåltider,
    • om den enskilde har höga livsmedelskostnader på grund av att kosten är inräknad i en avgift,
    • om den enskilde på grund av funktionshinder eller andra skäl har svårigheter att
      upprätthålla kontakten med andra människor eller delta i samhällslivet och därför har extra utgifter, för t.ex. telefon och tidningar eller fritidsaktiviteter, som inte täcks av annat särskilt stöd,
    • om det är en förutsättning för att barn skall kunna delta i fritidsaktiviteter,
    • om det är en förutsättning för att en förälder skall kunna ha umgänge eller kontakt med sitt barn i en rimlig omfattning och därför har extra utgifter för t.ex. lek och fritid samt telefon,
    • om den enskilde har ett tillfälligt och visst behov av att köpa kläder och skor,
    • om ett spädbarn saknar nödvändig klädutrustning (jfr avsnittet ”Spädbarnsutrustning” 13.), eller
    • om den enskilde har tillfälligt höga kostnader, t.ex. för livsmedel, kläder och skor eller telefon, som beror på att han eller hon är eller har varit utsatt för våld eller andra övergrepp av närstående eller för något annat brott. (SOSFS 2009:23)

    Särskilda skäl att beräkna kostnader till en lägre nivå

    Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en lägre nivå bl.a.
    • om den enskilde hamnat i en akut nödsituation och endast behöver tillfälligt ekonomiskt bistånd för att få möjlighet att reda upp den,
    • om den enskilde har för avsikt att endast vara en kortare tid i vistelsekommunen, eller
    • om den enskilde inte har vissa kostnader för poster som ingår i riksnormen eller dessa är lägre än riksnormen, t.ex. under vistelse i heldygnsvård.

    FÖRSÖRJNINGSSTÖD – SKÄLIGA KOSTNADER FÖR POSTER UTANFÖR RIKSNORMEN ENLIGT 4 KAP. 3 § FÖRSTA STYCKET 2 SOCIALTJÄNSTLAGEN

    Boende

    Skälig boendekostnad

    Socialnämnden bör vid bedömningen av vad som är en skälig boendekostnad utgå från den enskildes faktiska kostnad och behov av boende. Utgångspunkten vid bedömningen av vad som är skälig boendekostnad bör vara vad en låginkomsttagare på orten normalt har möjlighet att kosta på sig. Kostnaden bör även relateras till hyresnivån hos allmännyttiga bostadsföretag eller andra större bostadsföretag på orten. Med orten bör avses den tätort där den enskilde bor eller de närmast belägna tätorterna inom kommunen.
    Socialnämnden bör vid bedömningen ta hänsyn till ett barns behov av utrymme även hos den förälder där barnet enbart vistas under umgängestid.
    Ett kvarboende vuxet barn som får ekonomiskt bistånd bör genom biståndet få möjlighet att betala sin del av familjens boendekostnad bl.a.
    • om föräldrarna på grund av att det vuxna barnet bor kvar har en högre boendekostnad än de annars skulle ha haft, antingen genom att tvingas behålla en stor bostad eller genom att helt eller delvis mista rätten till bostadsbidrag, eller
    • om det vuxna barnet tidigare har betalt hemma och inte har rätt till studiestöd enligt studiestödslagen (1999:1395) eller förlängt barnbidrag enligt lagen (1986:378) om förlängt barnbidrag.
    Med ett kvarboende vuxet barn avses ett barn som efter fyllda 18 år bor kvar i föräldrahemmet.

    Faktisk boendekostnad

    Hyreslägenhet

    Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden för en hyreslägenhet beakta hyran inklusive uppvärmning och obligatoriska avgifter. Om lägenheten hyrs i andra hand, bör nämnden godta den hyra som lägenhetsinnehavaren och andrahandshyresgästen har avtalat, under förutsättning att den är skälig.

    Inneboende

    Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden för en inneboende beakta vad bostadsinnehavaren och den inneboende avtalat, om kostnaden är skälig. De som lever i en hushållsgemenskap med bostadsinnehavaren bör inte räknas som inneboende.

    Bostadsrätt

    Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden för en bostadsrättslägenhet beakta månadsavgiften, uppvärmningskostnaden och räntekostnaden för lån som tagits för inköp och underhåll eller liknande av lägenheten. Nämnden bör även beakta om den enskilde har rätt till skattejämkning för räntekostnaden.

    Egen fastighet

    Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden för ett eget hus, i förekommande fall, beakta tomträttsavgälden och räntekostnaden för lån som tagits för inköp och underhåll eller liknande av fastigheten. Nämnden bör även beakta om den enskilde har rätt till skattejämkning för räntekostnaden och tomträttsavgälden. I den faktiska boendekostnaden bör dessutom nödvändiga driftskostnader räknas in, t.ex. för uppvärmning, vatten och avlopp, sophämtning och försäkring.

    Hushållsgemenskap med bostadsinnehavaren

    Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden beakta hur stor andel av bostaden den enskilde disponerar, om han eller hon, t.ex. ett kvarboende vuxet barn eller en förälder, lever i en hushållsgemenskap med bostadsinnehavaren utan att vara samboende. Nämnden bör vid beräkningen följa Riksförsäkringsverkets föreskrifter (RFFS 1998:9) om beräkning av boendekostnader samt Riksförsäkringsverkets allmänna råd (2001:8) om bostadsbidrag till barnfamiljer och ungdomar.

    Delad bostad

    Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden beakta kostnaden delad med antalet boende i bostaden, om flera personer delar bostad men saknar eller har begränsad hushållsgemenskap.

    Andra boendeformer

    Socialnämnden bör för andra boendeformer, t.ex. husvagn, båt eller hotell, beräkna den faktiska boendekostnaden efter omständigheterna i varje enskilt fall. I vissa fall kan det vara motiverat att lägga till kostnader för sådant som ingår i ett vanligt boende, t.ex. dusch och tvättmaskin. För personer som saknar permanent bostad bör kostnaden för magasinering av egna tillhörigheter under skälig tid ingå i den faktiska boendekostnaden.

    Boendekostnad vid kort- och långvarigt biståndsbehov

    Vid ett kortvarigt biståndsbehov bör socialnämnden i regel godta den faktiska boendekostnaden. Med kortvarigt avses en period om maximalt tre sammanhängande månader.
    Om socialnämnden bedömer att behovet av ekonomiskt bistånd blir längre än tre sammanhängande månader, bör nämnden kunna pröva om den faktiska boendekostnaden är skälig. I prövningen bör, vid beaktande av en skälig levnadsnivå, hänsyn tas till att den enskilde kan byta till en billigare bostad eller på annat sätt kan sänka boendekostnaden. Nämnden bör dock undvika beslut som medför att den enskilde tvingas flytta från den tätort eller den del av kommunen där han eller hon bott under flera år. Nämnden bör även ta hänsyn till om det i individuella fall finns särskilda skäl mot byte av bostad eller bostadsområde som t.ex.
    • om det finns risk för att ett byte medför negativa sociala konsekvenser,
    • om en barnfamilj genom att flytta skulle tvingas bryta upp från barnomsorg, skola och socialt nätverk,
    • om en ensamstående vuxen, t.ex. med funktionshinder eller sociala problem och äldre med sviktande hälsa, har ett särskilt stort behov av kontinuitet i det sociala nätverket eller den fysiska miljö som hänger samman med det nuvarande boendet,
    • om bostaden är anpassad till en boendes funktionshinder, eller
    • om den enskilde har begränsad möjlighet att bli godkänd som hyresgäst, t.ex. vid arbetslöshet eller betalningsanmärkning.
    Häktade och personer som avtjänar en faktisk strafftid på högst sex månader bör ges ekonomiskt bistånd till den faktiska boendekostnaden under hela häktningstiden respektive strafftiden, om de annars riskerar att bli bostadslösa. Socialnämnden bör rekommendera den enskilde som avtjänar ett straff att hyra ut sin bostad i andra hand, om hyresvärden ger sitt samtycke och det är lämpligt. Om hyresvärden inte ger något sådant samtycke, kan hyresgästen begära tillstånd till uthyrningen hos hyresnämnden. Socialnämnden bör i förekommande fall ge ekonomiskt bistånd till boendekostnaden i avvaktan på hyresnämndens beslut.

    Skäligt rådrum för bostadsbyte

    Om socialnämnden bedömer att boendekostnaden inte är skälig, bör nämnden i regel ändå godkänna den under en övergångstid så att den enskilde ges skäligt rådrum att förändra sin boendekostnad. Med skäligt rådrum avses en tidsperiod som i regel inte understiger fyra månader från den tidpunkt då den enskilde fick information om nämndens bedömning. Nämnden bör även godkänna den faktiska boendekostnaden så länge den enskilde aktivt medverkar till att finna ett billigare boende eller på annat sätt försöker sänka sina boendekostnader. Ovanstående bör inte tillämpas, om boendet är en särskilt dyrbar nödlösning, t.ex. boende på hotell, och nämnden kan erbjuda ett billigare alternativ med godtagbar standard i avvaktan på en permanent lösning.
    Om den enskilde efter information från socialnämnden och efter skäligt rådrum väljer att behålla ett boende med en kostnad som inte är skälig, bör ekonomiskt bistånd beräknas utifrån den boendekostnad som bedöms skälig för en låginkomsttagare på orten (jfr avsnittet ”Skälig boendekostnad” s.5).

    Byte till dyrare bostad

    Om den som får ekonomiskt bistånd har ett önskemål om att flytta till ett dyrare boende, bör socialnämnden ge bistånd beräknat på den nya boendekostnaden under förutsättning att flyttningen är nödvändig för att den enskilde skall uppnå en skälig levnadsnivå. Det kan t.ex. gälla
    • om det finns medicinska eller starka sociala skäl som styrker behovet av flyttning,
    • om det finns svåra personliga motsättningar mellan hushållsmedlemmarna, t.ex. mellan förälder respektive styvförälder och ett vuxet barn eller mellan makar eller samboende,
    • om bostadens standard inte är skälig vad avser fysisk miljö och utrustning,
    • om ett vuxet barn genom att bo i föräldrahemmet förhindras att leva ett normalt vuxenliv och bli självständig,
    • om den enskilde måste flytta till följd av att han eller hon är eller har varit utsatt för våld eller andra övergrepp av närstående eller för något annat brott, eller
    • vid trångboddhet.
    För att ett hushåll inte skall anses trångbott bör det, utom för ensamstående utan barn, ha sovrum utöver vardagsrum och kök eller kokvrå. Två barn bör kunna dela sovrum. Med beaktande av stigande ålder och personlig integritet, bör barn emellertid inte behöva dela sovrum. Vuxna som inte är sambor bör inte behöva dela sovrum.
    Vid bedömningen av vad som är skälig boendestandard vid byte till dyrare bostad bör utgångspunkten vara vad en låginkomsttagare på orten normalt har möjlighet att kosta på sig. (SOSFS 2009:23)

    Hushållsel

    Socialnämnden bör i regel godta den enskildes faktiska kostnader för hushållsel, om kostnaderna är skäliga.

    Arbetsresor

    Socialnämnden bör vid beräkningen av skäliga kostnader för arbetsresor i regel beakta månadskostnaden för lokala resor med allmänna kommunikationer.
    Om den enskilde behöver bil för arbetsresor, bör de faktiska kostnaderna för arbetsresorna kunna användas som underlag vid beräkningen av skäliga bilkostnader, t.ex. för
    • bensin,
    • skatt,
    • försäkring, och
    • besiktning.
    Behov av bil kan t.ex. finnas om
    • allmänna kommunikationer saknas,
    • turtätheten är starkt begränsad, eller
    • den enskilde lider av sjukdom eller har funktionshinder.
    Socialnämnden bör vid beräkningen av skäliga kostnader för resor med färdtjänst beakta färdtjänstavgiften.

    Hemförsäkring

    Socialnämnden bör i regel godta den enskildes faktiska kostnader för hemförsäkring, om kostnaderna är skäliga.

    Medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa

    Socialnämnden bör godta den enskildes faktiska kostnader för avgifter till fackförening och arbetslöshetskassa.

    LIVSFÖRING I ÖVRIGT ENLIGT 4 KAP. 1 § SOCIALTJÄNSTLAGEN

    Om den enskilde inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, kan den enskilde få ekonomiskt bistånd för sin livsföring i övrigt som kan avse bl.a. kostnader för
    • hälso- och sjukvård,
    • tandvård,
    • glasögon,
    • hemutrustning,
    • flyttkostnader,
    • spädbarnsutrustning,
    • umgängesresor,
    • avgifter för kommunal service, ansöknings- och förmedlingsavgifter,
    • rekreation,
    • begravning, och
    • skulder.

    Hälso- och sjukvård

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd för skäliga kostnader för hälso- och sjukvård som är medicinskt påkallad. Nämndens bedömning av vad den enskilde skall få ersättning för bör göras från den utgångspunkten att syftet med vården skall kunna uppnås.
    Ekonomiskt bistånd bör omfatta kostnader för åtgärder som
    • utgör sådan vård och behandling som avses i 1 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och som ett landsting är skyldigt att svara för enligt 3 § samma lag, även i de fall insatserna tillhandahålls av en privat yrkesutövare som är ansluten till försäkringskassan,
    • vidtas efter bedömning av hälso- och sjukvårdspersonal, och
    • görs i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
    Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.
    • hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig hälso- och
      sjukvårdspersonal,
    • läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdspersonal,
    • resor som är nödvändiga för att vården skall kunna genomföras, eller
    • resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial.

    Tandvård

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för nödvändig tandvård. Hit räknas också förebyggande åtgärder mot karies och tandlossning. Nämnden bör i regel grunda sin bedömning på behandlande tandläkares val av åtgärd och vad denne anser vara nödvändig tandvård. Nämnden bör väga in om biståndsbehovet beräknas bli kort- eller långvarigt.
    Förutom rent medicinska aspekter bör socialnämnden beakta de sociala konsekvenser som kan uppstå vid utebliven tandvård.
    Socialnämnden bör kunna ställa krav på att en tandläkarkonsult anlitas, om behandlingskostnaderna är höga eller om det finns olika behandlingsalternativ.
    Om behovet av tandvård är akut, bör socialnämnden inte ställa krav på att den enskilde ansöker om ekonomiskt bistånd före behandlingen.

    Glasögon

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för glasögon, om behovet styrks av en legitimerad optiker eller läkare. Nämnden bör godta skäliga kostnader för kontaktlinser, om linser är det enda alternativet och behovet styrks av en läkare.

    Hemutrustning

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till den hemutrustning som behövs för att ett hem skall kunna fungera.
    Den hemutrustning som avses skall kunna tillgodose behov som t.ex. matlagning, umgänge, sömn, förvaring, rengöring, rekreation och information via radio eller TV.

    Underhåll, reparation eller komplettering

    Socialnämnden bör, om det krävs för att den enskilde skall kunna bibehålla en skälig levnadsnivå, ge ekonomiskt bistånd till
    • inköp av hemutrustning som behöver bytas ut,
    • underhåll av hemutrustning,
    • reparation av hemutrustning, eller
    • inköp av kompletterande hemutrustning (jfr avsnittet ”Spädbarnsutrustning” s.13).

    Hemutrustning vid bosättning

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till behövlig hemutrustning vid bosättning, om det finns särskilda skäl. Sådana skäl kan t.ex. vara att
    • bostaden är ett led i en rehabilitering,
    • den enskilde saknar möjligheter att förbättra sin ekonomi,
    • den enskilde endast kan förbättra sin ekonomi på mycket lång sikt, eller
    • den enskilde omgående behöver flytta till en annan bostad till följd av att han eller hon är eller har varit utsatt för våld eller andra övergrepp av närstående eller för något annat brott. (SOSFS 2009:23)

    Val av inköpsställe

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till hemutrustning utan villkor om att särskilda inköpsställen skall användas, om det inte finns särskilda skäl för det.

    Flyttkostnader

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till flyttkostnader, om flyttningen är nödvändig för att den enskilde skall uppnå en skälig levnadsnivå (jfr avsnittet ”Byte till dyrare bostad” s. 8).
    Ekonomiskt bistånd till flyttkostnader bör i regel bl.a. omfatta
    • hyra av bil, inklusive försäkring,
    • bensin,
    • hyra av flyttlådor, och
    • flytt av telefonabonnemang.
    Om den enskilde på grund av sjukdom, ålder eller andra skäl inte klarar av att flytta på egen hand, bör biståndet omfatta skäliga kostnader för en flyttfirma.

    Spädbarnsutrustning

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för nödvändig spädbarnsutrustning i samband med ett barns födelse, bl.a.
    • säng med sängkläder och andra tillbehör,
    • skötbädd med tillbehör,
    • bärsele,
    • barnvagn med tillbehör, och
    • utrustning för bad.
    Avseende klädutrustning se avsnittet ”Särskilda skäl att beräkna kostnader till en högre nivå” s. 4.

    Umgängesresor

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för att en förälder skall kunna umgås med sitt barn som bor på annan ort. Med annan ort kan även avses en ort utanför Sverige. Avgörande för vad som bör vara skälig kostnad för resor och hur ofta bistånd bör ges till kostnader för umgänge bör anpassas till vad en familj i allmänhet har råd med. Vid denna bedömning bör nämnden även beakta vad som har reglerats genom dom eller beslut av domstol eller genom avtal om umgänge.
    Förutom reskostnader bör även andra kostnader som är nödvändiga för att umgänget skall kunna komma till stånd ingå i biståndet, t.ex. kostnader för logi.

    Avgifter för kommunal service, ansöknings- och förmedlingsavgifter

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till kostnader för t.ex.
    •  barnomsorg i väntan på nedsättning av avgiften,
    • handikappomsorg i väntan på nedsättning av avgiften,
    • äldreomsorg i väntan på nedsättning av avgiften,
    • rättshjälpsavgift,
    • identitetshandling för den som saknar sådan, och
    • bostadsförmedling för den som saknar eller behöver byta bostad.
    Se vidare avsnittet ”Genom nedsättning av kommunala avgifter, m.m.” s. 16.

    Rekreation

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för rekreation, om det finns särskilda skäl. Det kan finnas särskilda behov av rekreation, t.ex. hos barnfamiljer som under lång tid på grund av ekonomiska problem inte har kunnat få någon form av semester och hos vuxna med långvariga medicinska eller sociala problem. Om det finns barn i hushållet, bör nämnden göra en särskild bedömning av barnets behov.
    Ekonomiskt bistånd till rekreation bör räcka till t.ex. en tåg- eller bussresa och logi. När det gäller barn bör biståndet räcka till kostnaden för t.ex. en koloni- eller lägervistelse.

    Begravning

    Begravningskostnader täcks i första hand av tillgångarna i dödsboet. Om dödsboet saknar tillgångar helt eller delvis, bör socialnämnden ge ekonomiskt bistånd som möjliggör en värdig begravning. Hänsyn bör tas till allmänt vedertagna begravningstraditioner och i förekommande fall olika religiösa och etniska gruppers speciella önskemål om hur en begravning skall ordnas. Den avlidnes och anhörigas önskemål beträffande formerna för begravningen bör respekteras, om kostnaden är skälig.
    Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader bör motsvara kostnaden för en begravning i Sverige och i regel inte vara högre än ett halvt basbelopp.
    I en förälders försörjningsskyldighet ligger även ett ansvar att efter förmåga stå för kostnaderna för ett barns begravning.

    Skulder

    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till betalning av skulder, endast om det är enda möjligheten för den enskilde att uppnå en skälig levnadsnivå. Nämnden bör ge bistånd till skulder efter en individuell prövning och när det enligt nämndens bedömning skulle få allvarliga sociala konsekvenser för den enskilde om skulden inte betalas. Det kan t.ex. gälla skulder för boendekostnader eller hushållsel.
    Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd även till en skuld som uppstått under sådan tid då den enskilde inte har haft bistånd till kostnaden, men hade fått bistånd om han eller hon hade ansökt om detta.

    BEHOVET KAN TILLGODOSES PÅ ANNAT SÄTT ENLIGT
    4 KAP. 1 § SOCIALTJÄNSTLAGEN

    Genom arbete

    Om den enskilde är arbetslös, bör socialnämnden i regel kunna kräva att han eller hon står till arbetsmarknadens förfogande på heltid och är villig att ta anvisat arbete. I detta krav bör också ingå att den enskilde deltar i arbetsmarknadspolitiska åtgärder, t.ex. arbetsmarknadsutbildning, praktik eller arbetsrehabiliterande åtgärder. Även grundutbildning i svenska och s.k. arbetssökarverksamheter bör räknas hit.

    Genom egna tillgångar

    Faktiska tillgångar

    När socialnämnden gör en bedömning av om den enskilde kan tillgodose sitt behov genom egna tillgångar, bör nämnden endast beakta sådana tillgångar som den enskilde faktiskt kan förfoga över eller få tillgång till.
    Tillgångar som inte bör påverka rätten till ekonomiskt bistånd är t.ex.
    • pensionsförsäkringar som inte kan återköpas,
    • bankmedel som inte går att ta ut på grund av villkor i ett gåvobrev eller testamente, eller
    • fast egendom som inte kan överlåtas på grund av en bestämmelse i ett gåvobrev eller testamente.

    Lätt realiserbara tillgångar

    När socialnämnden gör en bedömning av om den enskilde har rätt till ekonomiskt bistånd, bör nämnden beakta kontanter, bankkonton och andra tillgångar som denne förfogar över och som lätt kan realiseras, t.ex. aktier och obligationer. Ålderspensionärer bör dock kunna ha sparade medel upp till ett halvt basbelopp och barn upp till 15 procent av basbeloppet utan att det påverkar rätten till ekonomiskt bistånd. Detsamma gäller hushållsmedlemmars eventuella bosparande upp till den nivå som behövs för att behålla platsen i bosparkön.
    Socialnämnden bör bedöma från fall till fall om även andra lätt realiserbara tillgångar, t.ex. bilar, skall påverka rätten till ekonomiskt bistånd. Innehav av bil bör inte vara ett hinder, om den enskilde måste ha bil
    • i sitt arbete,
    • för att kunna ta sig till och från sin dagliga sysselsättning, t.ex. därför att allmänna kommunikationsmedel inte har rimlig turtäthet eller finns inom rimligt avstånd från bostaden,
    • för att skjutsa barnet eller barnen till förskoleverksamhet, eller
    • av medicinska eller sociala skäl, t.ex. för att en förälder skall kunna umgås med sitt barn.
    • för att han eller hon riskerar att bli utsatt för våld eller andra övergrepp av närstående.
    Socialnämnden bör i vissa fall kunna aktualisera byte till en billigare bil, om bilens värde är högre än ett basbelopp. Om den enskilde på grund av funktionshinder har en specialanpassad bil, bör denna, oavsett värde, inte räknas som en tillgång. (SOSFS 2009:23)

    Andra realiserbara tillgångar

    Om behovet av ekonomiskt bistånd bedöms överstiga tre sammanhängande månader eller om det finns andra särskilda skäl, bör även möjligheten att realisera andra tillgångar påverka socialnämndens bedömning av rätten till bistånd. En tillgång bör dock endast påverka rätten till bistånd, om den har ett betydande värde och om överskottet vid en försäljning motiverar åtgärden. Sådana kapitalvaror som vanligtvis finns i ett hem, t.ex. TV, video, stereo och dator, bör i regel inte påverka rätten till ekonomiskt bistånd, om varornas värde är skäligt.
    Vid en försäljning bör den enskilde kunna använda intäkten till att betala eventuella lån som är knutna till det som sålts, utan att det påverkar rätten till ekonomiskt bistånd.

    Bostad som har ett ekonomiskt värde

    En villa eller en bostadsrätt bör endast betraktas som realiserbar tillgång, om en försäljning bedöms kunna ge ett intäktsöverskott som motiverar åtgärden och det finns möjlighet att ordna annat boende. Även om ett överskott talar för en försäljning kan en sådan vara olämplig av andra skäl (jfr avsnittet ”Boendekostnad vid kort- och långvarigt biståndsbehov” s. 7). Om försäljningen blir aktuell, bör den enskilde få skälig tid på sig att sälja villan eller bostadsrätten (jfr avsnittet ”Skäligt rådrum för bostadsbyte” s. 8).
    Hur innehav av en villa eller en bostadsrätt bör behandlas i övrigt framgår i avsnittet ”Faktisk boendekostnad” s. 6.

    Genom nedsättning av kommunala avgifter, m.m.

    Socialnämnden bör tillsammans med den enskilde försöka klarlägga om t.ex. förbehållsbeloppet vid utmätning eller avgifter för sociala tjänster, barnomsorg och liknande är korrekta i förhållande till den enskildes ekonomiska förhållanden. Nämnden bör hänvisa den enskilde till att begära höjning av förbehållsbeloppet eller sänkt avgift när så är möjligt. I avvaktan på en ändring bör nämnden ge ekonomiskt bistånd.

    Genom socialförsäkringsförmåner och andra ersättningar

    Om den enskilde genom socialförsäkringsförmåner och andra ersättningar helt eller delvis kan tillgodose sitt behov, bör socialnämnden hänvisa honom eller henne till att ansöka om dessa. Sådana förmåner och ersättningar kan vara t.ex. bostadsbidrag, underhållsstöd, sjukpenning, föräldrapenning, äldreförsörjningsstöd samt sjukersättning och aktivitetsersättning. Ovanstående bör dock inte tillämpas undantagslöst. Exempelvis bör
    • den enskilde inte vara tvungen att utnyttja ersättningsdagar med föräldrapenning före barnets födelse,
    • den enskilde som har barn kunna spara upp till fyra veckors föräldrapenning fram till det år då föräldrapenningen senast kan tas ut,
    • båda föräldrarna, inte bara den som är arbetslös eller den som har lägre lön, kunna använda sig av sin möjlighet (halva tiden vardera med föräldrapenning) att vara hemma med barnet, eller
    • den som fyllt 61 år inte vara tvungen att utnyttja möjligheten att göra
      förtida uttag på sin ålderspension före 65 års ålder.

     Genom andra personers inkomster och tillgångar

    Makar, registrerade partner och sambor

    Makars inkomster bör räknas som gemensamma vid prövningen av rätten till ekonomiskt bistånd. Detsamma bör gälla för registrerade partners inkomster. I regel bör detta även gälla för dem som lever i sådana samboförhållanden som avses i lagen om sambors gemensamma hem och lagen om homosexuella sambor. För sambor bör socialnämnden räkna med båda parters sammanlagda inkomster och tillgångar från sammanflyttningsdagen.
    Socialnämnden bör endast undantagsvis ge ekonomiskt bistånd enbart till den ena parten, om den som har inkomst inte bidrar till familjens försörjning. Nämnden bör kunna ge bistånd, t.ex. i avvaktan på att den andra parten bidrar med sin inkomst eller uppfyller de villkor som nämnden ställer på honom eller henne. Villkoren kan t.ex. gälla att stå till arbetsmarknadens förfogande och ta anvisat arbete eller delta i arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Andra situationer då nämnden bör kunna göra undantag från principen om gemensamma tillgångar är om den ena parten är eller har varit utsatt för våld eller andra övergrepp av den andra parten.
    Om den ena parten studerar och studierna är en förutsättning för den framtida försörjningen, bör socialnämnden inte ställa som villkor för ekonomiskt bistånd att han eller hon avbryter studierna för att stå till arbetsmarknadens förfogande. Om den studerande däremot har faktiska möjligheter att utan studierna få arbete som medför stadigvarande försörjning, kan det vara rimligt att han eller hon söker arbete för att kunna bidra till familjens försörjning. Den studerande bör dock få fullfölja påbörjad termin eller kurs. (SOSFS 2009:23)

    Bistånd till barn och skolungdom

    Om föräldrarna till ett barn eller till en skolungdom 18 - 20 år inte fullgör sin underhållsskyldighet och om nämnden inte kan förmå dem till det, bör socialnämnden överväga att ge ekonomiskt bistånd direkt till barnet eller skolungdomen utifrån ålder och mognad.
    Om ett barn eller en skolungdom 18 - 20 år på egen hand ansöker om ekonomiskt bistånd, bör nämnden vid behovsbedömningen överväga att bortse från föräldrarnas underhållsskyldighet i de fall
    • barnet eller skolungdomen är utsatt för våld eller andra övergrepp av närstående, eller
    • barnet eller skolungdomen har bevittnat våld eller andra övergrepp av eller mot närstående vuxna.
    Att utan medgivande från vårdnadshavaren bistå ett barn ekonomiskt bör vara en åtgärd som endast bör användas i undantagsfall. (SOSFS 2009:23)

    Barns inkomster och tillgångar

    Eftersom barn aldrig är underhållsskyldiga gentemot sina föräldrar eller eventuella syskon kan barnets egen inkomst bara ligga till grund för den del av det ekonomiska biståndet som gäller barnet. Ett barn bör alltid få disponera en del av sina inkomster för egen räkning utan att det påverkar föräldrarnas rätt till ekonomiskt bistånd för barnet. Detta gäller särskilt inkomster från feriearbete. Hur stor denna del bör vara får bedömas från fall till fall och utifrån barnets behov. Eventuell inkomst utöver vad barnet själv bör få disponera, bör socialnämnden kunna räkna av mot barnets del i familjens kostnader inklusive boendekostnaden (för beräkning av boendekostnad se avsnittet ”Faktisk boendekostnad” s. 6).
    Om ett barn har tillgångar som föräldrarna inte kan förfoga över, bör det inte påverka föräldrarnas rätt till ekonomiskt bistånd för barnet. Detta gäller t.ex. bankmedel som står under överförmyndarens kontroll, om överförmyndaren inte ger sitt samtycke till uttag.

    Genom studiestödsformer

    Vuxna studerande bör i regel ha sin försörjning genom studiestödsformerna. En vuxen studerande bör dock kunna ges ekonomiskt bistånd t.ex.
    • om han eller hon aktivt har sökt feriearbete men inte fått något,
    • om han eller hon har fått ett feriearbete men får vänta på första löneutbetalningen,
    • i akuta nödsituationer även under pågående termin, eller
    • om han eller hon deltar i grundläggande svenskundervisning för invandrare och behovet inte kan tillgodoses genom deltidsarbete. I regel bör inte krav ställas på heltidsarbete samtidigt med studierna.
    Socialnämnden bör inte ställa krav på att studiestödet skall räcka under en längre tidsperiod än den som angivits av den utbetalande myndigheten.
    Socialnämnden bör inte kräva att den som står till arbetsmarknadens förfogande skall börja studera eller återuppta sina studier och ta lån för att själv klara sin försörjning eller livsföring i övrigt.

    HUSHÅLLETS INKOMSTER ENLIGT
    4 KAP. 1 § SOCIALTJÄNSTLAGEN

    Faktiska inkomster

    Socialnämnden bör vid bedömningen av behovet av ekonomiskt bistånd räkna med hushållets samtliga faktiska inkomster. Inkomster som den enskilde inte kan förfoga över bör inte tas med. Sådana inkomster är t.ex.
    • överskjutande skatt som tagits i anspråk av kronofogdemyndigheten,
    • pension som skulle ha betalats ut om förtida uttag inte hade gjorts, eller
    • barns inkomster från tillgångar som står under överförmyndarens kontroll när överförmyndaren inte ger sitt samtycke till uttag.
    Vissa faktiska inkomster bör socialnämnden dock i regel inte räkna med. Sådana inkomster är t.ex.
    • ersättning för merkostnader till följd av funktionshinder,
    • ersättning för omkostnader i samband med ett åtagande, t.ex. familjehemsersättningens omkostnadsdel,
    • försäkringsersättningar som den enskilde får för att kompensera ekonomiska förluster och som inte utgör ersättning för inkomstförlust,
    • skadestånd som den enskilde får för att kompensera ekonomiska förluster och som inte utgör ersättning för inkomstförlust,
    • stipendier och fondmedel som är avsedda för ett visst ändamål, t.ex. en resa, eller
    • extra tillägg till studiestöd.
    Socialnämnden bör dock i regel räkna med försäkringsersättningar och skadestånd som kompenserar den enskilde för förlust av egendom som kunnat tillgodose hushållets behov genom att avyttras. Omständigheterna i det enskilda fallet bör bli avgörande på samma sätt som om den enskilde hade haft kvar egendomen (jfr avsnittet ”Genom egna tillgångar” s. 15).

    Inkomst- och beräkningsperiod

    Socialnämnden bör i regel beräkna ekonomiskt bistånd utifrån de inkomster hushållet hade kalendermånaden före den månad som beräkningen avser. Inkomster som hushållet har fått tidigare bör i regel inte påverka beräkningen, om de inte var mycket höga eller avsedda för en viss längre tidsperiod, t.ex. ett avgångsvederlag.

    ÖVRIGT

    Utbetalningsperiod och utbetalningssätt

    Om ansökan om ekonomiskt bistånd avser en annan period än en kalendermånad, bör biståndet i regel beräknas från och med tidsbeställningsdagen. Om den enskilde har angivit ett senare datum i ansökan, bör detta gälla.
    Ekonomiskt bistånd bör i regel betalas ut månadsvis och direkt till den enskilde via något av de vanliga betalningssätten, dvs. postanvisning, postgiro eller bankgiro. Socialnämnden bör dock kunna göra en kontantutbetalning, om det är nödvändigt. Om utbetalningen av ekonomiskt bistånd görs på ett sådant sätt att det medför kostnader för den enskilde att hämta ut biståndet, bör nämnden ge bistånd till kostnaderna.
    Extraordinära utbetalningssätt i form av rekvisitioner eller matkuponger bör endast användas i yttersta undantagsfall, om mycket speciella omständigheter föreligger.

    Dagsbelopp

    Om ekonomiskt bistånd ges för en kortare period än en månad, bör socialnämnden använda sig av ett dagsbelopp. Dagsbeloppet räknas fram genom att beloppen i riksnormen multipliceras med tolv och sedan divideras med 365.

    Bedömnings- och beräkningsunderlag

    För att socialnämnden skall kunna avgöra om en enskild har rätt till ekonomiskt bistånd behövs ett underlag för bedömning och beräkning. Om en enskild trots särskild begäran inte förser nämnden med det underlag som behövs eller motsätter sig att handläggaren tar nödvändiga kontakter, bör nämnden i regel kunna avslå ansökan.

    Vistelsebegreppet vid resor

    Vid tillämpningen av vistelsebegreppet i 2 kap. 2 § socialtjänstlagen bör i regel den som får ekonomiskt bistånd anses uppfylla kravet på vistelse i kommunen, även om han eller hon tillfälligt vistas utanför denna, t.ex. i samband med en rekreationsresa.
    Samtidigt beslutar Socialstyrelsen(1) att Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 1998:11) om försörjningsstöd skall upphöra att gälla.
    (1) SOSFS 2003:5